Pagina's

maandag 22 juli 2013

Ik ga op reis en ik neem mee…




Bron afbeelding: WeHeartIt

Geld: Je wilt natuurlijk wel shoppen op vakantie, ijsjes eten, een dagje weg kunnen, het zwembadkaartje kunnen betalen, je vriendinnen kunnen trakteren enzovoorts, maarja…  Je bent zo goed als blut. Ai! Ik herken dit probleem, ik ben zelf namelijk altijd blut. Maar ik ga jullie nu tips geven hoe je aan geld kunt komen (legaal hè, dus geen banken beroven  ofzo :P). Lees snel verder!

 

Manier 1: Je ouders en familie.
Ruim je kamer op of help met de afwas voor een goed humeur. Maar doe het niet te opvallend voor het geld. Trek dan iets wits aan, het is bewezen dat je die kleur het beste aan kan hebben als je je ouders om iets vraagt. En vraag dan heel lief om wat vakantiegeld. Je kunt je ouders ook percentages vertellen van bijvoorbeeld de site Nibud en dat je ernstig tekort komt :-), bijvoorbeeld dat het gemiddelde meisje van jouw leeftijd 10 euro meer krijgt. Of vraag een budget voor al je schoolspullen, reken uit hoeveel alles kost als je alles van Blond Amsterdam/Pip Studio doet en koop alles bij de Action. Zo houd je veel geld over! Of vraag, (omdat je nog niet echt een verjaardagsfeestje hebt gegeven,) aan je ouders of je een feest mag geven. Mijn ouders zouden het geweldig vinden om mijn vriendinnen allemaal thuis te hebben om pizza te eten en dat zouden ze wel betalen :). Vraag je vriendinnen dan om geld als kadootje. Of doe iets voor geld bij je ouders. Wees creatief! Ik ging laatst bijvoorbeeld met mijn broer shoppen voor hem en ik kreeg ook wat voor het personal shopassistant spelen :).  Laat ook even je opa’s en oma’s je (prachtige) rapport zien, daar krijg je misschien ook nog wat voor!

Manier 2: Spullen verkopen
Ruim je kamer op, mest je kledingkast uit en kijk wat er allemaal weg kan. Mest ook je boekenkast uit. Maak dan mooie foto’s van de spullen die er nog netjes uitzien en zet ze op Marktplaats of een andere verkoopsite. Ook kun je zelf dingen maken en die verkopen. Als je zelf ook spullen voor weinig geld wilt: kijk ook even op Marktplaats! Er staan ook gewoon heel veel nieuwe spullen op van mensen die het hebben gekregen/gekocht, maar er niets mee doen.

Manier 3: Klusjes doen
Laat de hond van de buren uit, pas op de kinderen, houd als ze weg zijn de tuin bij, of de post, verzorg de konijnen of katten tijdens de vakantie, doe boodschappen voor ze of breng hun oud papier weg: je kunt vragen of je klusjes mag doen in je hele straat, of wijk… Je kan ook de auto van je vader wassen, de was doen voor je moeder, het gras maaien of de flessen met statiegeld wegbrengen, be creative! Je kan klusjes bij ouders, familie, vrienden, kennissen, buren of mensen uit je straat/wijk doen: het maakt niet uit.

Manier 4: Een bijbaantje
Op je dertiende en veertiende mag je klusjes doen, oppassen en auto’s wassen bij buren, vrienden en familie. Ook mag je helpen met het rondbrengen van folders, helpen in een winkel, helpen in een restaurant of hotel, helpen bij de kinderboerderij of helpen met het plukken van groente en fruit.
Op je vijftiende mag je werken in een winkel (geen kassa), werken in de bediening van horeca, werken in de tuinbouw, werken in een supermarkt, werken in een museum, camping, pretpark of manege en kranten, folders en huis-aan-huisbladen bezorgen. Je hebt dan ook een minimumloon per uur: €2,50.
Als je zestiende mag je eigenlijk overal werken, behalve met bepaalde stoffen en bepaalde apparatuur. Je minimumloon is dan (normaal) €2,88. (Bron)

Wil je weten wat jouw minimumloon is? Klik hier
En hier kun je vinden waar je rekening mee moet houden met een bijbaantje.
 
Zoek gewoon op internet naar baantjes voor jou. Google (vakantie)baan + leeftijd + woonplaats. Heb je iets gevonden? Stuur dan een net sollicitatiemailtje, dus zonder spellingsfouten, de mensen met u aanspreken enzovoorts. Je kunt ook bellen, doe dan gewoon beleefd. Noem niet je slechte eigenschappen: ‘Ik ben niet zo goed in luisteren,’ maar je goede eigenschappen, als daar naar gevraagd wordt. Als je dat moeilijk vindt, kun je ook zeggen: ‘Anderen vinden mij…’ Leg daarmee ook uit waarom je de baan zo goed bij jezelf vindt passen, dus niet dat je zonder reden je goede eigenschappen zit op te sommen: ‘Ik houd heel erg van buiten zijn en ben echt een ochtendmens, dus vroeg opstaan doe ik graag. Ik heb een goede fietsconditie en ik ben heel precies en altijd op tijd, daarom ik denk dat een baantje als krantenbezorger perfect voor mij zou zijn.’ Moet je op sollicitatiegesprek? Oefen het met de sollicitatiegame: klik hier.

Ik hoop dat jullie hier genoeg inspiratie vandaan hebben kunnen halen en een rijke zomer (en daarna) tegemoet gaan :). Veel succes! 



Wat is jouw tip om geld te verdienen/krijgen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten